AMD відганяє конкурента від cтолу розробника
Про процесори AMD Ryzen Threadripper PRO (коротко, Threadripper PRO) відомо з минулого літа, але вони щойно надійшли до вільного продажу. Перші півроку вершки з ринку знімала Lenovo своїми ThinkStation P620. Тепер багато продавців пропонують 64-ядерні робочі станції на Threadripper PRO. Ці односокетні трудяги за озброєнвстю ресурсами випереджають двопроцесорних монстрів минулого та упевнено б'ють їх ціною. За це їм раді заручники виснажливої інтелектуальної праці: творці медійного контенту, діячі науки, 3D-модельєри та дизайнери, піонери глибокого навчання, творці віртуальної та доповненої реальності.
Тоді не те, що нині
Якихось п'ять років тому передовими робочими конячками були Lenovo ThinkStation P910 і подібні до них - на двох Intel Xeon E5 26хх, з максимум 44 обчислювальними ядрами @2.4GHZ (2 x Xeon E5 2699a). Для порівняння, 64-ядерний Threadripper PRO @2.7GHZ коштує як один Xeon E5 2699 тоді. Виходить, що за нинішнього, куди продуктивнішого коня, просять вже не ціле царство, а менше половини. Найбільш ресурсоємними застосуваннями для робочих станцій вважалися CAD/CAM/CAE - інженерні розрахунки, аналіз та моделювання фізичних процесів. Тести із застосуванням ПЗ кінцево-елементного аналізу Ansys і зараз виглядають гідно - як пошук балансу значного числа ядер та пристойної тактової частоти в багатопотокових за своєю суттю завданнях.
І тут з'явився Threadripper PRO
AMD об'єднала в нових CPU переваги серверних EPYC (підтримку великого об'єму швидкісної багатоканальної пам'яті) та настільних Threadripper (високу тактову частоту). У лінійці чотири процесори, від 12 до 64 ядер :
Threadripper PRO |
3995WX |
3975WX |
3955WX |
3945WX |
CPU Cores |
64 |
32 |
16 |
12 |
Threads |
128 |
64 |
32 |
24 |
Base Clock Speed |
2.7GHz |
3.5GHz |
3.9GHz |
4.0GHz |
Max Boost Speed |
4.2GHz |
4.2GHz |
4.3GHz |
4.3GHz |
Дві важливі відмінності Threadripper PRO від побратимів Threadripper:
Пам'ять. Вони підтримують регістрову пам'ять DDR4 - 3200 з корекцією помилок. Це збільшує об'єм обслуговуваної RAM до 2TB - проти 256GB у Threadripper. У контролера пам'яті 8 каналів - проти 4 у Threadripper. У додатках, що активно під'їдають пам'ять, різниця буде помітною.
Шина PCIe. Обидва сімейства процесорів працюють з шиною PCIe Gen4. Тільки Threadripper підтримує 64 ліній, а Threadripper PRO - 128. Запас пропускної спроможності PCIe важливий для GPU- обчислювачів та наборів NVMe SSD. Тепер не доведеться ускладнювати дизайн материнських плат шинними комутаторами та мультиплексуванням каналів передачі даних. Вистачить усім.
Блок-схема однієї з перших на ринку плат під Threadripper PRO - ASUS Pro WS WRX80E - SAGE SE WIFI дозволяє уявити оснащеність майбутніх робочих станцій :
А що ж Intel?
Поки нічого. Формальним конкурентом процесорів Threadripper PRO є сімейство Intel Xeon W-3200. Але у них максимум 28 ядер, частоти нижче, шість каналів пам'яті DDR4 - 2933, 64 лінії PCIe Gen.3 (!) і нездоровий цінник.
Два процесори Intel Xeon Platinum дають в сумі 56 ядер при захмарній вартості станції. Підтримка персистентної пам'яті Optane PMem та векторних інструкцій AVX-512 VNNI для прискорення згортальних алгоритмів в нейромережах не виглядають достатньою компенсацією за переплату. Сьогоднішнім розробникам потрібно інше.
Володарі столів
Передовий ресурс по робочих станціям Puget Systems вважає цільовими для Threadripper PRO такі настільні застосування:
- Пост-продакшн (Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, DaVinci Resolve Studio)
- Фотографія (Adobe Photoshop)
- Розробка ігор і VR на ігрових движках (Unreal Engine)
- Рендеринг (V-Ray, Cinema 4D)
- HPC (нелінійна алгебра, молекулярна динаміка, машинне навчання)
Ось що вони пишуть про V-Ray:
"Більше каналів RAM і набагато більший об'єм RAM можуть бути величезною перевагою для дуже великих і складних сцен. Додаткові лінії PCIe дозволяють використати швидші диски NVMe або можливість переходу на рендерінг з декількома графічними процесорами".
Вони ж про Unreal Engine:
"Threadripper Pro дає пристойний приріст продуктивності для користувачів, котрі витрачають багато часу на компіляцію коду або шейдерів в Unreal Engine, в середньому приблизно на 9% менший час компіляції. Додаткові канали пам'яті дуже корисні для такого роду роботи, оскільки вони пов'язані з переміщенням великої кількості даних".
До речі, для розрахунку освітлення в Unreal Engine не потрібен старший 64-ядерний Threadripper PRO 3995wx, досить помірного за ціною 32-ядерного 3975wx. Висока тактова частота творить дива.
Нині не те, що тоді
Типовий споживач старших робочих станцій за п'ять років сильно змінився. Раніше це були машинобудівні корпорації та великі дослідницькі лабораторії не обмежені бюджетами. Зараз їх купують прудкі стартапи та самозайняті розробники. Вони уміють рахувати гроші й переваги, вибираючи годувальника.