Еволюція оформлення телестудій: від фанери до віртуальної реальності
Оформленням перших телевізійних ефірів було велике полотнище на задній стінці студії, "горизонт". Між ним і точкою зйомки розміщувалися дійові особи, примітивні декорації з фанери та картону і кіловати студійного світла.
У боротьбі за глядача великі студії постійно переозброювалися з особливою увагою до антуражу. Нові матеріали і технології підготували стрибок від аскетизму до розкоші, часто надмірної. Настав золотий час для дизайнерів-освоювачів студійних кошторисів. Бюджети великі - "космічні" декорації дорогі, їм потрібні величезні площі для монтажу та зберігання. Завжди є обмеження: на висоту стель, конструкцію підлог, системи вентиляції.
Де простіше – обходяться технологією хромакей (колірною електронною рір - проєкцією, знімання на "зеленці") - технологією проєкційний поєднання людей і предметів з декораціями. Глядач бачить телеведучих на довільному, заздалегідь знятому або намальованому фоні. Так знімають повсякденні програми. Статичність композиції та обмеженість планів не додають відчуття достовірності, зате студія економить на приміщеннях і забудовниках.
Розвиток комп’ютерної графіки породив віртуальні студії. Анімація та рендерінг в реальному часі з передачею параметрів перспективи камери дуже збагатили візуальний ряд телепрограм. Віртуальні декорації обходяться дешевше за фізичні. Набори сцен дозволяють якісно відтворити потрібну локацію. Ведучі взаємодіють з елементами зображень, котрі неможливо відрізнити від реальних об'єктів. Інтерактивна 3d-графика достовірна завдяки врахуванню паралаксу, що виникає при переміщенні (масштабуванні, панорамуванні) камери в тривимірному просторі. Настав час, коли телевізійникам знадобилися нові уміння, яких у світі "реального" відеовиробництва не було.
Що наше життя? Гра!
Можливість творити не лише багатим, але і грамотним, відкрив світ комп'ютерних ігор. За допомогою доступних розробникам ігрових движків, таких як Unity і Unreal Engine, можна проектувати оточення віртуальної студії подібно до ігрового ландшафту. З ігор і технологій віртуальної реальності прийшли доступні трекери. Відстежуючи положення камер і ведучих в кадрі, картинка міняється динамічно з поправкою на них.
Сучасні робочі станції з потужними відеокартами візуалізують 3d-декорації з роздільною здатністю 4К в реальному часі. Артефакти реального середовища змішуються з віртуальними об'єктами, аж до зображення на них. Трасування променів надає реалістичність відображенням і блискучим поверхням. Тепер навіть на великих планах відблиск віртуального вогнища в очах актора виглядає украй правдоподібно. Попутно подешевшало виробництво великих LED- панелей. До гримучої суміші Unreal з графічними акселераторами додалася можливість будувати великі циклорами, "небо" і "землю" з відеостін.
Для організації віртуального концерту досить живих артистів і (якоїсь) справжньої сцени. Усе інше зроблять віртуальні камери з екранами та движок, який в реальному часі вбудує те, що відбувається в реалістичну картинку, - хоч в місячний пейзаж. Так було влітку - 2020, коли із-за пандемії коронавірусу скасували фестиваль Atlas Weekend. Телеканал М1 оперативно підготував і провів в унікальне 3d-шоу, "перший в історії концерт в космосі". Телеглядачі бачили на сцені справжніх артистів в неземній атмосфері, з фан-зоною, де аплодували та пританцьовували "інопланетяни". Все виглядало максимально реалістично, немов йшла онлайн-трансляція зі справжнього фестивалю.
На чому усе це працює
Як і більшість розробників програмного забезпечення, Unreal підтримує список системних вимог для Unreal Engine. Реалістичність картинки досягається відповідністю рівня устаткування завданням. Мова передусім про CPU і GPU робочих станцій. Центральний процесор - одна з найважливіших частин станції розробника. Для максимально можливої продуктивності у багато потокових завданнях, таких як створення освітлення і компіляція движка зі вхідного матеріалу, потрібні високочастотні процесори з великою кількістю ядер - такі як AMD Ryzen Threadripper 3970x або 3990x.
NVIDIA GeForce RTX 3090 або Quadro RTX 6000 із 24 ГБ відеопам'яті та приголомшливою продуктивністю - кращі графічні процесори для розробки ігор та контенту віртуальної реальності. RTX 6000 дозволяє синхронізувати декілька систем разом з відеостінами та деякими відеокамерами – необхідна функція для частини робочих процесів віртуального виробництва. На ці два компоненти витрачається основний бюджет робочої станції під Unreal. Необхідний об'єм оперативної пам'яті залежить від конкретного проекту і завдань. Складне освітлення сцен потребує 64-128 Гб оперативної пам'яті. Знадобляться NVMe-накопичувачі в якості дисків для проектів та місткі HDD для тривалого зберігання.
Що далі?
Доповнена реальність давно стала складовою частиною кіновиробництва. Телестудії не настільки багаті як знімальні гіганти, але і завдання у них інші. Вони обходяться без оренди великих павільйонів, складних декорацій та дорогого освітлення. Скоро можна буде обійтися і без запрошених акторів - замінивши їх віртуальними двійниками. Компанія "Телеодин" управляє двома ефірними музичними телеканалами: M1 та М2. Перший поки що зберігає звичний формат живого мовлення зі справжніми ведучими, другий йде в повністю віртуальне середовище. Обличчя каналу - інноваційна студія і мультяшні аватари в ролі віртуальних ведучих.
Творців нового світу вражень годує уява, розвиток ігрових технологій і обчислювальна потужність робочих станцій.
Таке під силу багатьом.